Artikel 1. Begrippen

 

In deze Algemene voorwaarden is een aantal begrippen gedefinieerd welke met een hoofdletter worden aangeduid.

1.1   Acceptatietest:

Een test aan de hand waarvan Opdrachtgever aangeeft of de Programmatuur aan de overeengekomen specificaties (Requirement Specifications of FO) voldoet.

1.2   Acceptatiedag:

De dag waarop Opdrachtgever de Programmatuur schriftelijk heeft goedgekeurd.

1.3   Oplevering:

De afronding van het project alvorens de Acceptatietest wordt uitgevoerd.

1.4   Diensten:

De door Blockz Apps ten behoeve van Opdrachtgever te verrichten werkzaamheden.

1.5   Gebrek:

Een onvolkomenheid in de Programmatuur waardoor deze niet voldoet aan de overeengekomen Requirement Specifications of FO.

1.6   Implementatie:

Het Installeren van de Programmatuur op de hardware en indien nodig het instellen en inrichten van de Programmatuur, en het bekendmaken van de gebruiker met de functionaliteit.

1.7   Installatie:

Het invoeren van de Programmatuur op de hardware van de Opdrachtgever of in een hosted omgeving.

1.8   Fabrikant:

Microsoft Business Solutions en/of andere derde-leveranciers.

1.9   Kantooruren:

De uren tussen 8.30 uur en 17.00 uur tijdens Werkdagen.

1.10       Algemene voorwaarden:

Onderhavige algemene voorwaarden van Blockz Applications B.V., mede handelend onder de naam Blockz Apps.

1.11       Maatwerk:

Opdrachtgever specifiek door Blockz Apps te ontwikkelen Programmatuur.

1.12       Opdrachtovereenkomst of SLA:

Een door beide partijen ondertekend document inclusief alle bijbehorende bijlagen dat integraal onderdeel uitmaakt van de Algemene voorwaarden en waarin nader is gespecificeerd welke Programmatuur, Diensten en Opleidingen door Blockz Apps zullen worden geleverd en wat de prijzen en tarieven en eventuele andere bijzonderheden daarbij zijn.

1.13       Opleiding:

Een vorm van kennisoverdracht waarvan het doel is om de gebruikers bekend te maken met de door Blockz Apps te leveren Programmatuur, zodat zij na ingebruikname daarvan met de Programmatuur kunnen werken.

1.14       Programmatuur:

De door Blockz Apps ten behoeve van Opdrachtgever te leveren computerprogramma’s met bijbehorende documentatie en materiale

1.15       Projectplan:

Een desgewenst door beide partijen als bijlage bij een Opdrachtovereenkomst of SLA op te nemen document waarin de details van de Diensten, zoals een fasering en een tijdschema, zijn vastgelegd.

1.16       Requirement Specifications:

De schriftelijke specificaties, opgenomen in een document waarin de functies en gegevens zijn beschreven die in de Programmatuur dienen te zijn opgenomen.

1.17       Blockz Apps Modules:

Aanvullingen op de Programmatuur als generiek door Blockz Apps ontwikkeld en in module vorm voor Opdrachtgever beschikbaar.

1.18       FO:

Een document dat de additionele benodigde functionaliteit (Functioneel Ontwerp) beschrijft van het Maatwerk.

1.19       Update:

Van een Update is sprake indien de Programmatuur dient te worden aangepast vanwege respectievelijk nieuwe ontwikkelingen in wetgeving of in andere dwingende regelingen, vanwege technologische ontwikkelingen of vanwege het feit dat Fabrikant van de Programmatuur bepaalde aanpassingen noodzakelijk of wenselijk acht.

1.20       Werkdagen:

Kalenderdagen behoudens weekeinden en algemeen erkende Nederlandse feestdagen.

 

 

Artikel 2. Algemene bepalingen

2.1          Alle aanbiedingen van Blockz Apps zijn vrijblijvend, tenzij in de aanbieding anders staat vermeld.

2.2          Blockz Apps zal de Programmatuur aan Opdrachtgever leveren, de Diensten verrichten en de Opleidingen geven. Opdrachtgever verbindt zich jegens Blockz Apps om de leveringen, de te verrichten Diensten en de te geven Opleidingen in overeenstemming met deze Algemene voorwaarden te aanvaarden en de in deze voorwaarden voorziene medewerking te verlenen.

2.3          Blockz Apps levert geen hardware. Indien in de Opdrachtovereenkomst of SLA staat vermeld dat apparatuur wordt geleverd zal deze hardware altijd worden geleverd door een Leverancier in welk geval in plaats van deze Algemene voorwaarden de Algemene voorwaarden van de betreffende Leverancier van toepassing zijn op de betreffende apparatuur.

2.4          Opdrachtgever zal alle informatie aan Blockz Apps verstrekken, die noodzakelijk is voor een goede uitvoering van deze overeenkomst.

 

 

Artikel 3. Projectplanning

3.1          Oplevering geschiedt overeenkomstig het tijdschema zoals opgenomen in de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA

3.2          Zowel Blockz Apps als Opdrachtgever zijn zich ervan bewust dat zij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de te realiseren termijnen. Om de afgesproken termijnen te realiseren zullen beide partijen moeten voldoen aan hun verplichtingen. De

afgesproken termijnen zullen door zowel Opdrachtgever als Blockz Apps, behoudens in geval van overmacht, worden nagekomen met inachtneming van de volgende bepalingen.

3.3          Indien de voortgang van de werkzaamheden vertraging dreigt te gaan ondervinden dan wel heeft ondervonden, zullen partijen elkaar hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen en daarbij de oorzaak van de vertraging aangegeven.

3.4          Indien de vertraging te wijten is aan Blockz Apps zal deze de vertraging ongedaan maken respectievelijk voorkomen dat hierdoor de datum van Oplevering wordt overschreden, onder meer door eventueel vrijmaken van extra capaciteit en/of inzetten van extra medewerkers. De kosten van Blockz Apps die zijn gemaakt om de vertraging te herstellen komen voor rekening van Blockz Apps.

3.5          Indien de vertraging is te wijten aan een handelen of nalaten van Opdrachtgever, is Blockz Apps bereidt - op verzoek van Opdrachtgever en voor zover mogelijk de vertraging ongedaan te maken respectievelijk te voorkomen dat de datum van Oplevering wordt overschreden. Opdrachtgever dient de kosten van Blockz Apps die zijn gemaakt om de vertraging te herstellen en eventuele leegloopuren van medewerkers van Blockz Apps te vergoeden aan Blockz Apps. Blockz Apps stuurt Opdrachtgever hiervoor een factuur.

3.6          Blockz Apps is voor termijnoverschrijding niet verder aansprakelijk dan is gesteld in de bepalingen van dit artikel.

 

 

Artikel 4. Projectmanagement en Projectorganisatie

4.1          Partijen erkennen dat samenwerking tussen hen onderling van groot belang is voor het welslagen van het in deze overeenkomst voorziene project en dat goede communicatie een essentiële voorwaarde is voor een goede samenwerking. Teneinde een goede communicatie te waarborgen zullen Opdrachtgever en Blockz Apps handelen conform het in deze Algemene voorwaarden gestelde en de in de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA omschreven projectorganisatie.

4.2          Partijen wijzen ieder een projectleider en een vervangend projectleider aan. De namen van de projectleiders en hun taken en verantwoordelijkheden zullen worden vermeld in de Opdrachtovereenkomst of SLA.

4.3          Indien zulks is bepaald in de Opdrachtovereenkomst of SLA zullen beide partijen een stuurgroep oprichten bestaande uit vertegenwoordigers inclusief de projectleiders van Opdrachtgever en Blockz Apps. Deze vertegenwoordigers zullen de contacten over de uitvoering van het project onderhouden. De vertegenwoordigers gezamenlijk zullen tevens gerechtigd zijn om de Opdrachtovereenkomst of SLA te wijzigen c.q. aan te passen en/of Opdrachtovereenkomsten of SLA af te sluiten namens de partij

die zij vertegenwoordigen. De namen van de vertegenwoordigers worden opgenomen in de Opdrachtovereenkomst of SLA omschreven projectorganisatie.

4.4          De stuurgroep zal bijeenkomen wanneer dit door partijen noodzakelijk wordt geacht. Beide partijen mogen de stuurgroep bijeenroepen met inachtneming van een oproeptermijn van minimaal 5 Werkdagen. Oproepen dienen schriftelijk of via e-mail te geschieden en de zender dient zich te verzekeren van correcte ontvangst. Een oproep is voorzien van een agenda en een toelichting waarom de stuurgroep bijeen wordt geroepen. De toelichting dient zodanig te zijn dat de stuurgroep een concrete omschrijving van de mogelijke oplossingen ontvangt.

4.5          Van de besprekingen van de stuurgroep zullen door Blockz Apps verslagen worden opgesteld, die binnen 5 Werkdagen na de betreffende bijeenkomst aan Opdrachtgever worden verstuurd en die bij de volgende stuurgroep bijeenkomst door partijen definitief worden vastgesteld.

 

 

Artikel 5. Inzet Opdrachtgever

5.1          Opdrachtgever zal op verzoek van Blockz Apps en voor zover dat naar oordeel van Blockz Apps noodzakelijk is voor een goede uitvoering van het project kosteloos aan Blockz Apps beschikbaar stellen personeel, hardware, communicatiefaciliteiten, data en andere informatie of zaken, zoals gespecificeerd de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA.

5.2          Opdrachtgever draagt er tijdig zorg voor dat de omgeving, waarin opgeleverd, geïnstalleerd en/of geïmplementeerd moet worden, daarvoor ook geschikt en beschikbaar is. Blockz Apps zal Opdrachtgever tijdig, schriftelijk en volledig informeren over de specifieke eisen en eventuele wijzigingen hieromtrent.

5.3          De noodzakelijke inzet van Opdrachtgever dient met voldoende kwaliteit en op tijd te worden geleverd. Dit geldt zowel voor ondersteuning te leveren door de vertegenwoordigers uit de stuurgroep, als voor de geplande inzet van medewerkers binnen de uit te voeren projectwerkzaamheden. Als Blockz Apps signaleert dat Opdrachtgever zich niet voldoende en/of tijdig inzet, zal Blockz Apps dit schriftelijk aan Opdrachtgever kenbaar maken.

 

 

Artikel 6. Personeel

6.1          Door Blockz Apps zal uitsluitend competent personeel worden ingezet bij de uitvoering van deze overeenkomst.

6.2          Partijen verplichten zich hun personeel op te dragen de ter plekke geldende huisregels na te leven.

6.3          Zowel Opdrachtgever als Blockz Apps zullen zich maximaal inspannen de werkzaamheden door of onder verantwoordelijkheid en toezicht van één vaste persoon te laten uitvoeren, om op deze wijze de kennis inzake het project en de situatie bij Opdrachtgever maximaal te benutten.

6.4          In het geval dat personeel wordt vervangen dient Blockz Apps vervangend personeel beschikbaar te stellen dat wat betreft deskundigheid, opleidingsniveau en ervaring van minimaal gelijk niveau is als het oorspronkelijke ingezette personeel.


 

Artikel 7. Levering van Programmatuur

7.1          De levering van Programmatuur, Diensten en Opleidingen geschiedt op basis van een Projectplan dat door partijen in onderling overleg is vastgesteld.

7.2          Blockz Apps zal conform het tijdschema en het Projectplan, zoals opgenomen in de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA, de Installatie en de Implementatie van de Programmatuur uitvoeren.

7.3          De Implementatie dient met optimale inzet van het benodigde personeel van zowel Opdrachtgever als Blockz Apps plaats te vinden.

7.4          Zodra naar mening van Blockz Apps is Opgeleverd, zal Blockz Apps Opdrachtgever voorzien van een bewijs waarin staat dat is Opgeleverd. De datum van het bewijs geldt als datum van Oplevering.

 

 

Artikel 8. Update

8.1          Opdrachtgever kan voor standaard programmatuur en Blockz Apps modules een update abonnement aanschaffen inzake de Programmatuur . Dit abonnement verschaft:

a.  toegang tot Updates nadat deze zijn uitgebracht door Blockz Apps of de Fabrikant

b.  toegang tot foutcorrecties in de Programmatuur op het moment dat deze worden uitgebracht door Blockz Apps of de Fabrikant.

8.2          Werkzaamheden verbonden aan de Installatie en Implementatie van de Updates en/of foutcorrecties vallen niet onder de vergoeding van het update abonnement en zullen door Opdrachtgever zelf worden uitgevoerd. Op verzoek van Opdrachtgever zal Blockz Apps de Installatie en Implementatie van Updates en/ of foutcorrecties verrichten.

Blockz Apps is gerechtigd de hiervoor alsdan geldende tarieven in rekening te brengen.

8.3          Blockz Apps garandeert niet dat Opdrachtgever zonder enige problemen gebruik zal kunnen maken van de Updates en/of foutcorrecties.

8.4          Blockz Apps garandeert geen retroactieve compatibiliteit tussen de versies, modules of hun functionaliteit.

8.5          De Updates en/foutcorrecties op Programmatuur van Fabrikant worden ter beschikking gesteld onder de licentievoorwaarden van Fabrikant.

 

 

Artikel 9. Opleiding

9.1          Gedurende de duur van het project is Blockz Apps bereid en in staat personeel van Opdrachtgever adequate Opleiding(en) te geven ten behoeve van het gebruik van de door Blockz Apps geleverde Programmatuur.

9.2          De inhoud en de tarieven van de te geven Opleidingen zullen worden opgenomen in de Opdrachtovereenkomst of SLA.


 

Artikel 10. Documentatie

10.1       Blockz Apps zal Opdrachtgever bij Installatie en Implementatie van door Blockz Apps ontwikkelde Programmatuur voorzien van ten minste één set van documentatie in de vorm van een FO (Functioneel ontwerp Document) en/of een WI (Werk Instructie).

10.2       Intellectuele eigendomsrechten op de FO en de broncode gaan niet over op Opdrachtgever. Wel verkrijgt Opdrachtgever gedurende de overeenkomst een niet exclusief gebruiksrecht op de FO en de broncode.

10.3       Voor wat betreft de documentatie van Programmatuur van de fabrikant worden de beschikbare on-line documenten geleverd. De documentatie is zoals standaard aangeleverd door de fabrikant en wordt geleverd in overeenstemming met de voorwaarden van de fabrikant.

Artikel 11. Acceptatie

11.1       Indien Blockz Apps de Implementatie van Programmatuur uitvoert, geldt de onderstaande acceptatieprocedure, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.

11.2       De Acceptatietest heeft betrekking op de door Blockz Apps geleverde Programmatuur, hierna te noemen het onderwerp van acceptatie.

11.3       Tijdens de Acceptatietest zal Blockz Apps Opdrachtgever op diens verzoek tegen redelijke en gebruikelijke tarieven assisteren.

11.4       Opdrachtgever stelt een testomgeving beschikbaar voor de Acceptatietest, inclusief benodigde databases en testdata. De testdata worden geleverd door Opdrachtgever aan Blockz Apps in overeenstemming met het betreffende tijdschema.

11.5       Binnen 20 Werkdagen na de datum van Oplevering zal Opdrachtgever de Acceptatietest hebben uitgevoerd.

11.6       Binnen 3 Werkdagen nadat de Acceptatietest heeft plaatsgevonden, stuurt Opdrachtgever Blockz Apps een van een dagtekening voorzien verslag van de Acceptatietest toe. In dit verslag zullen de eventueel geconstateerde Gebreken worden vastgelegd en zal worden aangegeven of het geheel goed functioneert en voorts zal worden vermeld of het onderwerp van acceptatie al dan niet is geaccepteerd. Mocht Blockz Apps na afloop van deze termijn de resultaten van de Acceptatietest nog niet hebben ontvangen, zal Blockz Apps Opdrachtgever schriftelijk aanmanen de resultaten van de Acceptatietest onverwijld te verstrekken. Het onderwerp van acceptatie zal zonder tegenbericht na 5 Werkdagen na de datum

van de aanmaning van Blockz Apps als geaccepteerd worden beschouwd.

11.7       Gebreken bestaan uit kritieke Gebreken en niet-kritieke Gebreken. Niet kritieke Gebreken, waartoe worden gerekend Gebreken, die door hun aard en/of aantal bedrijfsmatige ingebruikname redelijkerwijze niet in de weg staan, zullen geen reden tot onthouding van de acceptatie zijn, onverminderd de verplichting van Blockz Apps tot herstel van zodanige Gebreken als in 11.8 bedoeld. Herstel van de Gebreken door Blockz Apps geschiedt in overeenstemming met de door Blockz Apps als dan gehanteerde tarieven en prijzen.


 

11.8       Indien mogelijk zal Blockz Apps binnen 20 Werkdagen na ontvangst van het in 11.6 bedoelde verslag naar beste vermogen de in dat verslag vastgelegde Gebreken verhelpen. Voor Programmatuur van Fabrikant geldt dat Blockz Apps de Gebreken zal doorspelen aan Fabrikant, welke vervolgens op basis van de toepasselijke voorwaarden de Gebreken zal verhelpen. Indien Blockz Apps dit noodzakelijk acht, zal Blockz Apps

gedurende de tijd dat Fabrikant nodig heeft om het Gebrek te herstellen een tijdelijke toereikende oplossing proberen aan te brengen. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, is Blockz Apps gerechtigd de hiervoor bestede uren en materialen in rekening te brengen bij Opdrachtgever tegen de als dan door Blockz Apps gehanteerde tarieven.

11.9       Indien Opdrachtgever het onderwerp van acceptatie niet bij de eerste of tweede uitvoering van de Acceptatietest heeft geaccepteerd, zal uiterlijk binnen 10 Werkdagen nadat de gesignaleerde Gebreken zijn verholpen de Acceptatietest worden herhaald conform de bepalingen van dit artikel.

11.10    Indien het onderwerp van acceptatie na de derde Acceptatietest opnieuw niet door Opdrachtgever wordt geaccepteerd, is Opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst - eventueel voorwaardelijk of gedeeltelijk - buiten rechte te ontbinden, indien Blockz Apps door Opdrachtgever in gebreke is gesteld en hem een termijn is gegund van 20 Werkdagen om de geconstateerde kritieke Gebreken alsnog op te lossen en Blockz Apps daarin niet is geslaagd.

11.11    Indien het onderwerp van acceptatie door Opdrachtgever wordt geaccepteerd, zal de datum waarop het betreffende verslag is ondertekend door Opdrachtgever, gelden als de Acceptatiedag.

11.12    Indien naar keuze van Opdrachtgever geen of een gedeeltelijke Acceptatietest plaatsvindt en Opdrachtgever het Opgeleverde in gebruik neemt, geldt de datum van ingebruikname als de Acceptatiedag.

11.13    De Acceptatietest kan worden onderbroken indien zich omstandigheden voordoen die buiten de controle van Blockz Apps of Opdrachtgever liggen en partijen

gezamenlijk overeenkomen de Acceptatietest te onderbreken. De testperiode wordt in deze situatie verlengd met hetzelfde aantal Werkdagen als verloren zijn gegaan door de onderbreking, waarbij delen van Werkdagen worden afgrond op hele Werkdagen.

 

 

Artikel 12. Prijzen, tarieven, betaling

12.1       De prijzen en tarieven van de Programmatuur, Diensten en Opleidingen zijn vermeld in de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA. Alle prijzen en tarieven zijn exclusief omzetbelasting (BTW), reis- en verblijfskosten en eventuele andere van overheidswege opgelegde heffingen.

12.2       Voor werk dat wordt uitgevoerd buiten Kantoortijden wordt gefactureerd met een toeslag van 50% voor de uren gelegen tussen 06.00 en 08.30 uur en tussen 17.00 en 22.00 uur, en een toeslag van 100% voor de uren tussen 22.00 en 06.00 uur. Tijdens de weekeinden (vrijdag van 17.00 uur tot maandag 06.00 uur) en nationale feestdagen geldt een toeslag van 100%.


 

12.3       Facturering geschiedt overeenkomstig onderstaand schema, tenzij partijen anders zijn overeengekomen:

a.  Standaard Programmatuur, Blockz Apps modules, Fixed-price opdrachten en overige standaardproducten: 100% bij opdracht;

b.  Diensten en Opleiding: 100% na verrichting wekelijks of maandelijks achteraf;

12.4       Opdrachtgever dient de verschuldigde bedragen binnen 14 dagen na ontvangst van de betreffende factuur te voldoen, bij gebreke waarvan Opdrachtgever zonder dat enige ingebrekestelling is vereist, de wettelijke rente over het openstaande bedrag verschuldigd is.

12.5       Eventuele reclamaties op vermeend onjuiste facturen dienen schriftelijk en binnen acht dagen na factuurdatum door Blockz Apps te zijn ontvangen, bij gebreke waarvan het recht op reclamatie op de betreffende factuur vervalt.

12.6       Indien Opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft het verschuldigde bedrag te voldoen is Blockz Apps gerechtigd de nog lopende werkzaamheden neer te leggen en het recht op ondersteuning te bevriezen.

12.7       Indien Opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft het verschuldigde bedrag te voldoen, kan Blockz Apps de vordering uit handen geven, in welk geval Opdrachtgever naast de verschuldigde wettelijke rente bovendien gehouden zal zijn tot volledige vergoeding van de (buiten)gerechtelijke kosten, waarvan de hoogte wordt bepaald op minimaal 15% van het totaal verschuldigde bedrag.

12.8       Tenzij anders bepaald in deze overeenkomst of Opdrachtovereenkomst of SLA zijn de overeengekomen prijzen en tarieven vast en onveranderlijk tot het tijdstip, waarop de opdracht is geëindigd. Evenwel is Blockz Apps gerechtigd de prijzen jaarlijks, voor het eerst op 1 juli 2020 te verhogen op basis van de ontwikkeling van het CBSindexcijfer voor CAO-lonen per uur inclusief bijzondere beloning voor de bedrijfstak Zakelijke Dienstverlening op de meest recente tijdsbasis met als basis 2020 is 100.

Prijs en tariefswijzigingen dienen 2 maanden voor de ingangsdatum door Blockz Apps schriftelijk aan Opdrachtgever te worden medegedeeld.

 

 

Artikel 13. Wijzigingen

13.1       Indien nieuwe functionaliteit gewenst is of indien aanpassing van het te leveren noodzakelijk is zijn zowel Blockz Apps als Opdrachtgever gerechtigd te verzoeken om wijziging van de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA.

13.2       Indien een wijzigingsverzoek door beide partijen wordt goedgekeurd, zal Blockz Apps de inhoud en de consequenties van de wijzigingen opnemen in een wijzigingsopdracht.

Een goedgekeurd en door beide partijen ondertekende wijzigingsopdracht zal worden toegevoegd aan de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA en vanaf datum van ondertekening deel uitmaken van de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA.

 

 


 

Artikel 14. Garantie

14.1       Blockz Apps garandeert wat betreft het door Blockz Apps ontwikkelde, geïnstalleerde en geïmplementeerde modules en maatwerk gedurende een periode van twee maanden na datum van acceptatie dat Gebreken kosteloos naar beste vermogen worden opgelost indien de Gebreken binnen deze periode gedetailleerd schriftelijk bij Blockz Apps zijn gemeld. Het moet voor Blockz Apps mogelijk zijn de gemelde gebreken te reproduceren.

14.2       In afwijking van het vorige lid zijn op de door Blockz Apps geïnstalleerde en geïmplementeerde Programmatuur van Fabrikant de garantievoorwaarden van Fabrikant van toepassing.

14.3       Blockz Apps is gerechtigd de kosten van herstel in rekening te brengen bij Opdrachtgever indien sprake is van:

a.  onoordeelkundig gebruik door de gebruiker;

b.  grove nalatigheid door de gebruiker en/of de organisatie;

c.  gebruik niet in overeenstemming met het gebruiksdoel;

d.  oorzaken in niet door Blockz Apps geleverde en onderhouden systemen en Programmatuur;

e.  afwijkingen van de door Blockz Apps geadviseerde hardware;

f.  het werken met gebruiks- en verbruiksgoederen welke niet voldoen aan de vooraf door Blockz Apps goedgekeurde specificaties;

g.  zonder voorafgaande toestemming van Blockz Apps door derden, dat wil zeggen anderen dan Blockz Apps of in opdracht van Blockz Apps werkzame personen, in de Programmatuur aangebrachte mutaties;

h.  Gebreken die tijdens de Acceptatietest vastgesteld hadden kunnen worden door Opdrachtgever.

14.4       Na afloop van de in dit artikel bedoelde garantieperiode is Blockz Apps niet gehouden eventuele Gebreken te herstellen.

14.5       Blockz Apps garandeert voor wat betreft de overige Diensten dat:

-  deze op vakbekwame wijze zullen worden uitgevoerd;

-  voor de duur van de overeenkomst met Opdrachtgever zijn personeel voldoende gekwalificeerd blijft.

 

 

Artikel 15. Licenties en intellectuele eigendomsrechten

15.1       Blockz Apps verleent hierbij aan Opdrachtgever een niet-exclusieve licentie op alle Programmatuur voor zover niet afkomstig van Fabrikant.

15.2       Licentierechten worden door Blockz Apps steeds verleend onder de voorwaarde dat Opdrachtgever de daarvoor overeengekomen vergoeding tijdig en volledig betaalt.

15.3       Opdrachtgever zal voorafgaand aan de Installatie voor de Programmatuur van Fabrikant rechtstreeks een licentieovereenkomst aangaan met die Fabrikant. De licentievoorwaarden van Fabrikant zijn onverkort van toepassing op Opdrachtgever met terzijdestelling van de bepalingen in dit artikel.

15.4       Blockz Apps zal Opdrachtgever vrijwaren voor aanspraken van derden ter zake van inbreuk op intellectuele (eigendoms-)rechten van die derden, vergelijkbare aanspraken met betrekking tot knowhow, ongeoorloofde mededinging e.d. daaronder begrepen


 

Indien bij onherroepelijk gewijsde in een procedure waarin Blockz Apps als procespartij is opgetreden door de Nederlandse rechter wordt vastgesteld of anderszins door Blockz Apps wordt erkend dat de Programmatuur inbreuk maakt op een auteursrecht van een derde, zal Blockz Apps op haar kosten en ter hare keuze na overleg met Opdrachtgever voor deze hetzij het recht verwerven het gebruik van de Programmatuur voort te zetten, hetzij de Programmatuur of het inbreuk makende deel te vervangen of zodanig te wijzigen dat de inbreuk wordt beëindigd waarbij de functionaliteit gehandhaafd blijft.

15.5       Het is Opdrachtgever niet toegestaan de Programmatuur aan derden in gebruik te geven dan wel ter inzage te geven, tenzij Blockz Apps hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.

15.6       Opdrachtgever is niet gerechtigd functionele wijzigingen aan te brengen in de Programmatuur, tenzij Blockz Apps hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.

15.7       Het is Opdrachtgever verboden kopieën te maken door middel van diskettes, tapes, dataoverdracht van licentiebestanden, anders dan voor een reservekopie en installatiedoeleinden.

15.8       Opdrachtgever verklaart dat zij zelf noch middels een moedermaatschappij, dochteronderneming, gelieerde onderneming, tussenpersoon of andere derde:

a.  de Programmatuur, of de documentatie, of enig deel daarvan, zal verkopen, in lease geven, licentiëren, sublicentiëren, bezwaren of anderszins overdragen;

b.  de Programmatuur, of enig deel daarvan, zal decompileren, disassembleren of reverse engineeren, tenzij en voor zover zulks niet kan worden uitgesloten op grond van dwingendrechtelijke bepalingen;

c.  de Programmatuur zal gebruiken om diensten te leveren aan derden betreffende gegevensverwerking, commerciële timesharing, huur of deelnemingsarrangementen of op servicebureau basis.

15.9       Iedere vorm van inbreuk door of in opdracht van Opdrachtgever op het in deze voorwaarden vastgelegde licentierecht van de Programmatuur geeft Blockz Apps het recht de overeenkomst onverwijld zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, onverminderd het recht op schadevergoeding van Blockz Apps.

 

 

Artikel 16. Looptijd en ontbinding

16.1       De Opdrachtovereenkomst of SLA treedt in werking op het moment dat Opdrachtgever en Blockz Apps de Opdrachtovereenkomst of SLA hebben ondertekend, tenzij partijen in de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.

16.2       De Opdrachtovereenkomst of SLA eindigt in ieder geval indien beide partijen aan alle verplichtingen uit de Opdrachtovereenkomst of SLA hebben voldaan.

16.3       Buiten hetgeen elders in deze Algemene voorwaarden is bepaald is:

a.  zowel Blockz Apps als Opdrachtgever gerechtigd de Opdrachtovereenkomst of SLA te ontbinden door middel van een aangetekend schrijven of via gerechtelijke procedure indien de wederpartij in de nakoming van zijn verplichtingen voortvloeiende uit de betreffende Opdrachtovereenkomst of SLA tekortschiet en daarin ook na ingebrekestelling, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn wordt gesteld om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen, volhardt.

b.  zowel Blockz Apps als Opdrachtgever gerechtigd zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling zal zijn vereist buiten rechte de Opdrachtovereenkomst of SLA door middel van een aangetekend schrijven te ontbinden indien de wederpartij

surséance van betaling aanvraagt of hem surséance van betaling wordt verleend; het faillissement van de wederpartij wordt aangevraagd of dat hij in staat van faillissement wordt verklaard; de onderneming van de wederpartij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van samenvoeging van ondernemingen; op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de wederpartij dan wel op de hardware en/of de Programmatuur beslag wordt gelegd, dan wel de wederpartij niet langer in staat moet worden geacht de verplichtingen uit deze overeenkomst na te kunnen komen.

16.4       Indien Opdrachtgever op het moment van ontbinding van de Opdrachtovereenkomst of SLA reeds prestaties ter uitvoering van de te ontbinden Opdrachtovereenkomst of SLA heeft ontvangen, zullen deze prestaties en daarmee samenhangende betalingsverplichtingen geen voorwerp van ongedaan making zijn, tenzij Blockz Apps in verzuim is.

Bedragen die Blockz Apps voor de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij reeds ter uitvoering van de overeenkomst heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment va ontbinding direct opeisbaar.

16.5       Opdrachtgever zal de Programmatuur bij ontbinding op verzoek van Blockz Apps onverwijld retourneren c.q. vernietigen.

16.6       Verplichtingen welke naar hun aard bestemd zijn om ook na beëindiging van de overeenkomst voort te duren, blijven na beëindiging van de overeenkomst bestaan. De beëindiging van de overeenkomst ontslaat partijen uitdrukkelijk niet van het bepaalde met betrekking tot geheimhouding, aansprakelijkheid, intellectuele eigendom, overname, toepasselijk recht en bevoegde rechter.

 

 

Artikel 17. Aansprakelijkheid

17.1       De aansprakelijkheid voor een tekortkoming in de nakoming van een verplichting uit hoofde van de overeenkomst is beperkt tot directe schade en per gebeurtenis of reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot maximaal het bedrag van de voor de specifieke opdracht bedongen prijs (excl. BTW). Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:

a.  schade aan Programmatuur, hardware en gegevensbestanden door materiële beschadiging, gebrekkig of niet functioneren, verminderde betrouwbaarheid en verhoogde storingsgevoeligheid;

b.  schade aan andere eigendommen van partijen en/of van derden;


 

c.  de kosten van noodzakelijke wijzigingen en/of veranderingen in hardware, Programmatuur, specificaties, materialen of documentatie, aangebracht ter beperking dan wel ter herstel van schade;

d.  de kosten van noodvoorzieningen, zoals het uitwijken naar andere computersystemen, of het inhuren van derden;

e.  de redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mocht worden verwacht;

f.  de redelijke kosten gemaakt ter vaststelling van de schade-oorzaak, de aansprakelijkheid, de schade en de wijze van herstel;

g.  de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.

In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan 500.000 euro.

17.2       De aansprakelijkheid van Blockz Apps voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, geleden verlies, verlies van goodwill en gederfde winst is te allen tijde uitgesloten.

17.3       De aansprakelijkheid van Blockz Apps wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst ontstaat slechts indien Opdrachtgever Blockz Apps onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en Blockz Apps ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van haar verplichtingen tekort blijft schieten.

17.4       Indien met Opdrachtgever een boete is overeengekomen zal de te

betalen boete eventueel te verrekenen zijn middels een korting op toekomstige facturen en in de plaats treden van de eventueel te betalen schadevergoeding.

17.5       De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid komen te vervallen:

a.  ingeval sprake is van opzet en/of grove schuld;

b.  ingeval van schade ten gevolge van dood of letsel.

17.6       Opdrachtgever vrijwaart Blockz Apps van alle claims door derden betreffende productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door Opdrachtgever aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door Blockz Apps geleverde Programmatuur of andere materialen, behoudens indien en voor zover Opdrachtgever bewijst dat de schade is veroorzaakt door die Programmatuur of andere materialen.

 

 

Artikel 18. Overmacht (Boek 6 Artikel 75 BW)

18.1       In geval van overmacht van een der Partijen zullen de verplichting uit hoofde van de Raamovereenkomst of Service Level Agreement(s) worden opgeschort zolang de overmacht toestand voortduurt. Opdrachtgever heeft in ieder geval het recht, indien de overmacht aan de zijde van BlockzApps langer dan 60 Werkdagen duurt, de Raamovereenkomst of Service Level Agreement(s) door een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte te ontbinden, zonder dat Partijen tot enige schadevergoeding zijn gehouden

18.2       Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Partijen onafhankelijke omstandigheid die de nakoming van de opdrachtovereenkomst of Service Level Agreement(s) blijvend of tijdelijk verhinderd en welke in redelijkheid niet voor risico van die partij behoord te komen.


 

18.3       Zolang de overmacht situatie voortduurt, zullen de verplichtingen van de andere partij zijn opgeschort. Deze opschorting zal echter niet gelden voor de verplichtingen waarop de overmacht geen betrekking heeft en reeds voor het intreden van de overmacht toestand zijn ontstaan.

 

 

Artikel 19. Geheimhouding en Beveiliging

19.1       Partijen zullen ervoor zorgdragen dat informatie die zij van de wederpartij ontvangen en waarvan zij weten of behoren te weten dat deze vertrouwelijk van aard is, geheim wordt gehouden. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij zal ieder der partijen de vertrouwelijke informatie welke hem ter beschikking staat, niet aan derden ter beschikking stellen en aan zijn personeel slechts bekend maken voor zover dit nodig is voor het verrichten van de overeengekomen prestaties. Partijen zullen hun personeel verplichten deze geheimhoudingsbepalingen na te leven.

 

 

Artikel 20. Overdracht van rechten en verplichtingen en onder aanneming

20.1       Iedere partij kan slechts na schriftelijke toestemming van de andere partij rechten en

verplichtingen uit de overeenkomst aan derden overdragen. Aan een dergelijke toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.

20.2       Indien Blockz Apps bij de uitvoering van deze overeenkomst gebruik wil maken van de diensten van derden, buiten de bedrijven van de in de verwerkersovereenkomst benoemde bedrijven, hetzij in onder aanneming, hetzij door tijdelijke inhuur van personeel, dan zal zij daartoe slechts bevoegd zijn na daartoe verkregen schriftelijke toestemming van Opdrachtgever, welke toestemming niet op onredelijke gronden zal worden onthouden. Door Opdrachtgever gegeven toestemming laat onverlet de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van Blockz Apps voor de nakoming van de krachtens deze overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belasting- en sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen.

20.3       Partijen onthouden zich ervan om zonder schriftelijke toestemming van de andere partij een medewerker van de andere partij die betrokken is bij de uitvoering van de overeenkomst binnen 1 jaar na het eindigen van die betrokkenheid, in dienst te nemen Dit beding vervalt bij faillissement of aanvraag van surseance van betaling van één der partijen.


 

 

Artikel 21. Toepasselijk recht en geschillen

21.1       De overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Blockz Apps worden beheerst door Nederlands recht.

21.2       In geval van een geschil, geeft de meest gerede van partijen aan de andere partij schriftelijk te kennen, dat er sprake is van een geschil, alsmede een summiere opgave van hetgeen naar het oordeel van die partij het onderwerp van het geschil is.

21.3       Alle geschillen welke naar aanleiding van of ten gevolge van de overeenkomst tussen partijen en haar rechtsopvolgers mochten ontstaan, zullen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter in het arrondissement te Alkmaar, daaronder mede begrepen de Voorzieningenrechter recht doende in Kort Geding.

21.4       Alvorens het geschil voor te leggen aan de rechter, zullen partijen trachten het geschil door middel van enige vorm van alternatieve geschillenbeslechting, zoals arbitrage, bindend advies, mediation en mini-trial, proberen op te lossen.

21.5       Het in de leden 3 en 4 bepaalde laat onverlet de verplichting van partijen zich maximaal in te spannen om geschillen, verband houdende met de uitvoering van de overeenkomst, zoveel mogelijk in onderling overleg op te lossen.

 

 

Artikel 22. Algemene bepalingen

22.1       De algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van partijen, dan wel andere algemene of bijzondere voorwaarden anders dan deze Algemene voorwaarden zijn uitdrukkelijk niet van toepassing met uitzondering van de leverings- en licentievoorwaarden van Fabrikant.

22.2       Kennisgevingen die partijen aan elkaar doen, vinden schriftelijk danwel elektronisch (d.w.z. fax of e-mail) plaats, met dien verstande dat de partij, die ervoor kiest een elektronisch medium te gebruiken, het bewijsrisico draagt indien een kennisgeving volgens de wederpartij niet of niet goed zou zijn aangekomen.

22.3       In de gevallen waarin de overeenkomst niet voorziet, dan wel indien wijziging van de overeenkomst noodzakelijk is, treden partijen hiertoe in overleg.

22.4       Wijzigingen van deze Algemene voorwaarden of de Opdrachtovereenkomst of SLA zijn slechts geldig voor zover deze schriftelijk zijn overeengekomen.

22.5       Indien één van de bepalingen van deze Algemene voorwaarden of Opdrachtovereenkomst of SLA nietig is of wordt vernietigd, zullen de overige bepalingen van deze Algemene voorwaarden of Opdrachtovereenkomst of SLA van kracht blijven en treden partijen in overleg om een vervangende bepaling overeen te komen, waarbij de strekking van de eerstbedoelde bepaling en van deze Algemene voorwaarden of Opdrachtovereenkomst of SLA zoveel als toelaatbaar in stand blijft.

22.6       Het nalaten door één van de partijen om binnen een in deze Algemene voorwaarden of Opdrachtovereenkomst of SLA genoemde termijn nakoming van enige bepaling te verlangen, tast het recht om alsnog nakoming te eisen niet aan,

tenzij de betreffende partij uitdrukkelijk en schriftelijk met de niet-nakoming akkoord is gegaan.

22.7       Indien en voor zover tegenstrijdigheden voorkomen tussen deze Algemene voorwaarden en de Opdrachtovereenkomsten of SLA, geldt het gestelde in de Opdrachtovereenkomst.

22.8       Indien en voor zover tegenstrijdigheden voorkomen tussen de Opdrachtovereenkomsten of SLA en de bijlagen geldt het gestelde in de Opdrachtovereenkomst of SLA.

22.9       Indien en voor zover tegenstrijdigheden voorkomen tussen de bijlagen geldt het gestelde in de bijlage met het laagste nummer.